Versnippering

- Moet jij geen winkel op facebook openen?
- Waarom bied je je producten niet aan via affiliate?
- Via google checkout store gadget kun je overal je producten neerzetten. Niets voor jouw producten?
- Waarom verkoop je je producten niet via marktplaats, markplaza o.i.d.?
- Je kunt een mooie ipad-winkel maken bij jouw winkelprovider, waarom doe je dat niet?
Daar heb ik een heleboel antwoorden op, de belangrijkste reden is tijdgebrek. Maar er is meer.

Dubbel
Als ik mijn producten op meerdere plaatsen zet ontstaat er duplicate content. Met alle nadelen die daarbij horen; ik moet de voorraad verdelen over meerdere plaatsen, het is extra werk, voor klanten vergroot ik de keuzestress en het is nadelig voor de zoekresultaten. Zoekmachines zijn dol op origineel en uniek.

Naamsbekendheid
Ik heb liever dat men iets koopt bij mij in de winkel dan via een derde partij. Dat is beter voor de naamsbekendheid. Ik ben dol op prijs/productvergelijkers, die tonen je product bij de zoekresultaten, maar om het te kopen, moet je doorklikken naar de winkel.

Onafhankelijk
Ik bepaal liever zelf hoe mijn producten gepresenteerd worden. Ik wil niet dat mijn product naast een facebook-advertentie staat van een concurrent. Of erger nog dat mijn product tussen 10 andere soortgelijke en wellicht goedkopere producten wordt aangeboden.
Ik wil niet afhankelijk zijn van de grillen van een derde partij. Een partij die regels kan aanpassen.

Winstmarge
Affiliate, verkoop via marktplaats, het kost geld. En wat nu nog gratis is bij derden, kan in de toekomst geld gaan kosten.

Slecht voor SEO
Er ontstaat zoals gezegd duplicate content. I.p.v. één productpagina worden er meerdere productpagina's gevonden als je zoekt naar een specifiek product. De zoekscore wordt verdeeld over deze meerdere pagina's. I.p.v. één hoog resultaat krijg je meerdere lagere resultaten. En het kan zo maar zijn dat het product bij de affiliate hoger staat dan datzelfde product bij jou in de webwinkel. Pagina's die vrijwel uniek zijn kunnen zelfs uit de Google index gegooid worden.
Dit zou je evt. kunnen oplossen door een nofollow en/of noindex of het canonical attribuut.

Weglekken waardering
Pagerank is weliswaar niet zaligmakend, maar heeft toch invloed op de vindbaarheid. De pagerank is een waardering gebaseerd op vele factoren. Een van die factoren is het aantal bezoekers, hoeveel pagina's ze bekijken, hoe lang ze op een pagina blijven, hoe ze op jouw pagina gekomen zijn, het aantal backlinks naar die pagina enz. Als jij naast je gewone winkel een facebook-winkel hebt, en mensen daar rondsnuffelen, dan lekken er waarderingspunten weg.

Geen versnippering
Samengevat; voor een sterker merk, grotere naamsbekendheid, betere zoekresultaten, hogere winstmarge en meer onafhankelijkheid houd ik het bij één plaats waar ik mijn spullen verkoop. Is wel zo overzichtelijk en bespaart mij een hoop tijd. Natuurlijk ligt het aan het soort product wat je verkoopt. Mijn product wordt voornamelijk gezocht via google, maar een boek zoekt men in een boekenwinkel. Dan is het handig om jouw boek daar aan te bieden, liefst bij zoveel mogelijk boekwinkels.

Tijd besteed ik liever aan het optimaliseren van mijn website zodat ie geschikt is voor alle soorten apparaten, dan in het dupliceren van mijn website voor alleen de iPad.

Dit verhaal gaat tevens op voor sociale media. Beter één sterk kanaal met veel volgers dan een blog, facebook èn hyves waarbij je in alledrie soortgelijke posts plaatst. Daarmee versnipper je zichtbaarheid, je vindbaarheid, je naamsbekendheid en je pagerank.

Ik pleit hier voor één verkoopkanaal, met de nadruk op één. Geen versnippering van verkoopkanalen. Maar dat ene verkoopkanaal hoeft natuurlijk niet een eigen webshop te zijn, dat kan ook een ander verkoopkanaal zijn zoals Etsy bijvoorbeeld.